Ruim twintig gastouders waren benieuwd naar wat het digitale tijdperk voor onze kinderen brengt. Martin Bakker, zelf leerkracht voor groep 7, nam ons eerst in vogelvlucht mee door de tijd hoe multi-media gegroeid is de afgelopen decennia. We gingen even terug in de tijd met grammofoonplaten, de cassettebandjes en een kast van een t.v. De filmpjes van vroeger, zoals the A-team, de Dukes of Hazzard en Dallas werden snel herkend. En wie weet nu nog wat Hyves is? Facebook heeft de wereld veroverd. We werden even stilgezet met de invloed die dit kan hebben. China telt als land 1,3 miljard inwoners. Facebook heeft 1,8 miljard inwoners. Wat als Facebook een land was?Duidelijk feit is, dat de wereld heel klein geworden is via internet. Al het nieuws komt binnen. Waar bij de opmars van internet nog de filter werd aanbevolen, zien we nu vaak dat bij oudere kinderen in het onderwijs en de buitenschoolse opvang deze achterwege wordt gelaten. Ze willen kinderen leren om het te melden als ze iets zien wat niet klopt en dit dan met hen bespreken. Zo leren ze er ook mee om gaan. Het woord ‘bespreken’ komt veel terug. Het is belangrijk om in gesprek te gaan met kinderen, over wat je wel en niet moet doen op het internet. Een duidelijke boodschap is, dat ‘gratis’ betekent dat de makers van de site er iets voor terug willen. Om de gegevens van gebruikers wordt gestreden; deze zijn goed te verkopen. Leer kinderen dat ze niet zomaar hun persoonlijke gegevens invullen. De vraag komt al snel naar voren hoe het dan zit met de invloed van al die games en films met geweld. Verrassend genoeg blijkt uit onderzoek, dat kinderen daardoor niet meer gewelddadig worden. Zij kunnen de scheiding tussen fantasie en werkelijkheid maken. Natuurlijk hebben we het dan wel over kinderen boven de 10 jaar. Maar toch… klinkt het uit de zaal… zijn we er geen voorstander van. Nee, het is beter te weten wat je kind doet en een spel eerst samen met hem te spelen. Een andere ouder vertelt dat, voor nu het nog geaccepteerd word, ook de whatts-app wordt meegelezen. Heel goed, zegt Martin, want een steeds groter probleem is cyberpesten. Pesten via social media is makkelijk, want het is anoniem. Een fake-account is zo gemaakt. Verzamel altijd bewijs, is het advies. Maak printscreens van foto’s en mails. Maar vooral, ga het gesprek aan. Met het kind zelf, maar ook met de ouders van degene die pest. En helpt dat niet, doe aangifte.
Tja, hoe onschuldig is het dan nog met jonge kinderen in multi-medialand. Jonge kinderen van 2-4 jaar niet langer dan 2 keer 15 minuten per dag achter een beeldscherm is de boodschap. En daar hoort de t.v. ook bij. Tja, dat zal bij menig ouder wel eens langer zijn. ‘Ze leren er ook van’; horen gastouders de ouders zeggen. Veel spelletjes hebben ook een educatief karakter. Op school zijn tablets onderdeel van het onderwijsaanbod geworden. De kinderen groeien op in een wereld, waar multi-media niet meer in weg is te denken. Met veel informatie op papier (!) gaan we naar huis, lijsten met ontwikkelingskenmerken voor mediaontwikkeling, de beste kindersites, wat te doen tegen cyberpesten en nog veel meer. Ondanks al het aantrekkelijke van multi-media en het feit dat bijna elke gastouder aan gaf bij het begin van de dag haar telefoon te checken, blijft toch de conclusie: ‘Even op de tablet prima, maar bij deze gastouder wordt er vooral gespeeld!’.